recenze: Cancer, AIDS, and Quality of Life

Klin Onkol 1997; 10(6): 166.

CANCER, AIDS, AND QUALITY OD LIFE; J.A.Levy, C.Jasmin, G.Bez (Eds.); Plenum press, New York and London 1997; 198 str., 25 obr., 19 tab., ISBN 0-306-45517-X, cena 85,-USD

Kniha obsahuje příspěvky 30 odborníků z Evropy, Afriky a USA - lékařů, sociologů, vládních činitelů, epidemiologů, zástupců farmaceutického průmyslu, etiků a filosofů - na kongresu organizovaném společností International Council for Global Health Progress v r.1996 v Paříži. V prvé části knihy nazvané stejně jako její titul jsou hlavní příspěvky s touto tematikou; problémy s definicí kvality života, kvalita zdravotní péče o nemocné se zhoubnými nádory a AIDS, úloha základního výzkumu, použití informací o kvalitě života vztažené ke zdraví u nemocných s nádory a AIDS, zlepšení kvality života pacientů se zhoubnými nádory, vliv nároků na zdravotní péči na efektivitu poskytování této péče, klinická platnost měřítek používaných pro posuzování zdravotního stavu obyvatelstva, kvalita života v jeho závěru aj. Druhá část knihy obsahuje příspěvky - zpravidla kratší než v prvé části - vyjadřující se k těmto tematům: kdo je zodpovědný za kvalitu života, kdo ji definuje, kvalita života před smrtí, kvalita života a socioekonomické, geografické a kulturní faktory, kvalita života a farmaceutická hlediska. Již z letmého prohlédnutí knihy a přečtení závěrů ve sděleních se dozvíme, že kvalita života je pojmem s různými významy a obsahem podle účelu a kontextu, v němž je užíván. Zřejmě nemá smysl hledat jedinou správnou definici - různé definice mohou být vhodné pro různé účely.