recenze: Current Radiation Oncology Vol. 1

Klin Onkol 1995; 8(3): 86.

CURRENT RADIATION ONCOLOGY, VOLUME 1
J. S. Tobias, P. R. M. Thomas (Eds.) Edward Arnold, London - Boston 1994 415 s., 90 obr., 58 tab., cena 45 GBP

Kniha sestávající z 22 kapitol byla napsána za spolupráce 39 odborníků ze známých pracovišť v USA, Francii, Holandsku, Velké Británii, Švédsku a Belgii. První editor je z londýnského Meyerstein Institute of Oncology a druhý z Temple University Hospital ve Filadelfii. Jednotlivá sdělení o poměrně značném rozsahu 10-30 stran, jež se opírají o velké množství citovaných pramenů, poskytují podrobný přehled o aktuálním stavu přístrojové techniky radioterapie, léčebných metodách (zde je hlavní těžiště obsahu), a dále výsledcích radio-onkologického výzkumu a jejich začleňování do klinické praxe. Prvá kapitola obsahuje poznámky k historickému vývoji radiační onkoogie, druhá se zabývá biologickými základy tohoto oboru se zaměřením na nové směry v dávkové frakcionaci. Třetí kapitola pojednává o zobrazovacích systémech on-line montovaných přímo na gantry urychlovačů; tyto systémy, jejichž vývoj byl podnícen rozvojem 3D konfor-mační terapie, jsou zatím spíše ve stadiu klinického zkoušení. Byly vyvinuty plánovací systémy, jež jsou schopné rekonstruovat anatomii v 3D prostoru, vypočítat 3D dávku a zobrazit výslednou dávkovou distribuci v 3D obraze (4. kapitola, text je doprovázen barevnými obrázky). 5. kapitola je věnována klinickým aplikacím konformační terapie (v anglické odborné literatuře se používají termíny ´conformation´ i ´conformal´). V úvodu se vysvětluje, že název konformační radioterapie může být použit pro všechny radioterapeutické metody Jejichž cílem je co nejlepší přizpůsobení (angl. conformation) dávkové distribuce nádorovému ložisku. Na tomto přístupu není koncepčně nic nového; revoluční je však to, že pokročilá technologie dopomohla k mimořádnému pokroku při plnění uvedeného cíle a zvyšování přesnosti, s níž může být konformační radioterapie v současné době prováděna. Konstatuje se, že pokrok v radioimunoterapii - léčbě nádorů pomocí protilátek značených radio-nuklidy -je sice pomalý, ale dosavadní dobré výsledky opravňují k naději, že metoda bude v budoucnu stále více využívána (6. kapitola). Zatím ve výzkumném stadiu je stereotaktická radioterapie gliomů a dalších mozkových nádorů pomocí externího svazku z přizpůsobeného lineárního urychlovače umožňující konformační ozáření s vysokou přesností (7. kapitola). Tématem 8. kapitoly je radioterapie očních nádorů, deváté úspěchy pediatrické onkologie a jejich implikace pro léčbu nádorů u dospělých a desáté endokrinní následky ozařování malignit v dětském věku. Následuje pojednání o zahájených a dosud neuzavřených klinických trialech, jejichž cílem je ověřit klinický přínos hyperfrakcionace (dávka odpovídající jedné frakci je snížena pod 1,8-2 Gy a počet frakcí je zvýšen) a urychlené frakcionace při kratší celkové době.

Slibné výsledky přináší kombinovaná laserová a radiační terapie připaliaci pokročilých jícnových a rektosigmoidních karcinomů (12. kapitola). V dalších dvou kapitolách se pojednává o optimální kombinaci chemoterapie a radioterapie u neresektovatelných nádorů plic bez vzdálené diseminace a u nádorů hlavy a krku. Následují práce s touto tematikou; léčba nádorů prsu, děložního krčku, rekta a anální oblasti, močového měchýře a prostaty. Knihu uzavírají kapitoly o měnících se trendech v paliativní radioterapii při metastázách v kostech a mozku, při krvácení, obstrukcích aj., o zajištění kvality v radioterapii (zahrnující nejen kontrolu absorbovaných dávek a přístrojů, ale i klinických trialů) a o perspektivě radiační onkologie ve 21. století. Budoucnost tohoto oboru bude značně ovlivněna technickými inovacemi a hlubším porozuměním biologickým principům, jež určují odezvu buněk a tkání k ionizujícímu záření. Lékaři a techničtí pracovníci v této profesi budou muset být připraveni dostát zvýšeným nárokům vyplývajícím z pokroku v komputerizaci, technickém vybavení pracovišť a molekulární biologii. Nezbytné budou dostatečné prostředky na dobře koordinovaný klinicky zaměřený výzkum.

Výtečné přehledy napsané předními specialisty umožní zájemcům o tuto problematiku ušetřit mnoho času, který by museli strávit vyhledáváním a studiem originálních pramenů. Nakladatelství plánuje vydávání dalších dílů o radiační onkologii v průběhu každých dvou až tří let.
Adresa pro objednání: Bookpoint Limited, 39 Milton Park, Abingdon, Oxon, OX 14 4TD, UK.
V. H.