recenze: Surgical Gynecologic Oncology

Klin Onkol 1995; 8(3): 78.

SURGICAL GYNECOLOGIC ONCOLOGY
(Operačná gynekologická onkológia), vydavatel E. Burghardt, spoluvydavatelia M. J. Webb, J. M. Monaghan, G. Kindermann. Georg Thieme Verlag Stuttgart New York, Thieme Medical Publisherss, Inc. New York, 1993, 729 stran, 684 ilustrácií.

Kniha je velkou monografiou v oblasti operačnej gynekologickej onkológie editorov z Rakúska, USA, Anglicka a Nemecka. Každú kapitolu píše specialista z danej oblasti (102 autorov z celého sveta). Je určená gynekologickým onkológom, ktorí vykonávajú operačnú liečbu gynekologických nádorov, ale zas nie je učebnica onkogynekologických operácií, kde by boli popísané detailé operácie. Len niektoré techniky sú podrobnejšie popísané ako napr. lymfadektomia pri Ca cervicis uteri. Ale operujúci gynekologický onkológ sa môže súhrnne dozvedieť o všetkých aspektech gynekologickej onkológie: biologia, morfológia, imunológia, virológia, zobrazovacie techniky, ale aj epidemiológia a bioštatistika. Systematicky a podrobné sú popísané všetky maligné gynekologické nádory podľa orgánov, najčastejšie v štandardnom poradí u každého maligného nádoru: epidemiológia a etiológia, histopatológia, diagnostika (staging, zobrazovacie metódy, špeciálna diagnostika) operačná liečba a technika, adjuvantá liečba (radio a chemoterapia), výsledky liečby, prognostické faktory. Samostatné kapitoly sú: rakovina prsníka, maligné choroby počas gravidity, komplikácie chirurgickej liečby, liečba recidív, kontrolné vyšetrenia po liečbe.

Osobitne cenné a celkom novátorské kapitoly sú o zaistení kvality v operačnej gynekologickej onkológii a právne aspekty gynekologickej onkológie. V rámci recenzie nie je možné podrobnejšie zhodnotit všetky kapitoly. Rád by som upozornil na to, čo v podobných monografiach nie je.

Spresňuje sa náplň špecializácie v gynekologickej onkológii, sú požadované znalosti z hraničných disciplín - biológie, patológie, radioterapie, chemoterapie, urológie a chirurgie. Aj v týchto oblastiach má byť gynekologický onkológ školený. Gynekologický onkológ je gynekológ, ktorý venuje celý pracovný čas gynekologickej onkológii. Všade vo svete sa pokračuje v centralizácii liečby gynekologických maligych nádorov. Ako dnes nezodpovedané otázky v gynekologickej onkológii - vhodné pre klinický výskum - sa uvádzajú: 1) význam panvovej a aortálnej lymfadenektomie, 2) second-look operácie, 3) radikalita operácie u včasných prípadov Ca cervicis uteri, 4) operačná liečba Ca endometria.

Celkom novátorská kapitola je o zaistení kvality pri gynekologicko-onkologických operáciach. Na zaistení kvality by mali mať záujem všetci zainteresovaní: pacienti, lekári, poisťovne a i štát. V kapitole sa uvádzajú charakteristiky pre vyhodnocovanie kvality. Ukazuje sa, že teoreticky i prakticky je výcvik v gynekologickej onkológii nedostatečný. Vieme, že aj u nás je postgraduálna výchova v gynekologickej onkológii nedostatečná, krátka a veľmi formálna. Treba formalizovať program výuky s jasnými kritériami. Krátko sa popisujú aj ukazovatele kvality liečby u jednotlivých nádorov. V kapitole o právnych aspektoch sa popisuje situácia v USA, Nemecku a Anglicku. Najčastejšie obvinenia sú: 1) zlyhanie diagnózy, 2) nedostatečne radikálne liečený karcinóm, 3) nesprávna indikácia chemoterapie, 4) zbytečné operácie, 5) zanedbanie pri operačnom poranení - fistuly. V USA a i v Nemecku zvyšuje sa prax tzv. defenzívnej medicíny (maximum v diagnostike, ale vyhýbanie sa terapeutickému riziku). A tak sa môže stať, že lekár viac sa interesuje o jeho vlastnú bezpečnost ako hľadať najlepší možný liečebný plán pre pacienta.

Knihu možno vrelo doporučit všeťkým lekárom, ktorí pracujú v multidisciplinárnych tímoch v gynekologickej onkológii, ale najmä monografia by mala byť v súčasnosti štandardnou učebnicou pri postgraduálnej výchove onkogynekológov, ale i štandardnou knihou už výkonných onkogynekológov.