recenze: An Atlas of Oncology

Klin Onkol 1995; 8(5): 152.

AN ATLAS OF ONCOLOGY
R. W. RAVEN
THE PARTHENON PUBLISHING GROUP, CARNFORTH 1994
237 STR., 247 OBR., CENA 48, - GBP
Autorem knihy je známý britský odborník prof. Raven, chirurg a onkolog, který působil v Royal Marsden Hospital, Institute for Cancer Research. Westminster Hospital aj., byl zakladatelem a prvním prezidentem Britské asociace chirurgické onkologie a prezidentem Marie Curie Memorial Foundation (zemřel v říjnu 1991). Pro sestavení monografie využil dokumentaci o klinických případech, kterou shromažďoval po dobu více než 50 let. Text a obrazový materiál jsou rozděleny do 21 kapitol o nádorech ústní dutiny, čelistí, slinných žláz, farynxu, jícnu, žaludku, rekta, prsu, vaječníků, ledvin a močového měchýře, o nádorech mužských pohlavních orgánů, jater a sleziny, štítné žlázy, CNS, kůže, kostí, sarkomech měkkých tkání, maligním melanomu aj. V jednotlivých kapitolách se poměrně stručně pojednává o některých typech nádorů, jejich histopatologii a způsobech šíření za doprovodu snímků nemocných, nádorů po chirurgické excizi a histologických nálezů. Nakladatelství věnovalo mimořádnou péči kvalitě snímků, z nichž některé jsou barevné. Literatura je uváděna jen za některými kapitolami, jedná se někdy jen o autorovy práce v počtu jedné či dvou.

Zvláštností knihy je, že prezentuje spíše jen autorovy profesionální zkušenosti s diagnostikou, léčbou, rehabilitací a péčí o onkologicky nemocné - není tedy pokryto celé spektrum vyskytujících se nádorů. V předmluvě se uvádí, že v současné době díky včasné diagnostice je možné vidět pokročilá stadia maligních onemocnění jen velmi zřídka, a proto řada snímků v knize uváděných má tedy spíše jen historickou cenu. Nelze než obdivovat autorovu pečlivost a důslednost, s níž po léta budoval rozsáhlý archiv jistě s úmyslem uzavřít touto knihou své celoživotní úsilí ve prospěch nemocných. Autor navrhuje, aby místo slova rakovina se používaly termíny onkologické onemocnění resp. nádor; termín rakovina je dnes zastaralý, nemá žádný vědecký význam v kontextu nomenklatury nemocí vzhledem k tomu, že se jím označuje široký soubor nádorových onemocnění s rozdílnou etiologií a projevy vyžadujícími různé metody výzkumu, klinické péče a léčby (stejný postoj ke slovu rakovina je vyjádřen v knize prof. Kouteckého a spol. „Klinická onkologie" vydané v Avicenu v r. 1989).

Ravenova kniha je prvním svazkem edice „The Encyclopedia of Visual Medicine Series", v níž v blízké budoucnosti vyjdou obdobné atlasy věnované dílčím tématům - hypertenzi, osteoporóze, ultrazvuku v porodnictví a gynekologii, praktické radiologii, plicním infekcím, infarktu myokardu aj. Lze doufat, že budou stejně tak mimořádně kvalitní a zajímavé jako Ravenovo dílo.
Adresa nakladatelství: The Parthenon Publishing Group Ltd., Casterton Hall, Carnforth, Lanes. LA6 2LA, UK. V. H.