recenze: Radiation Oncology

Klin Onkol 1996; 9(4): 114.

Bemier, J. (Ed.):
1895-1995, RADIATION ONCOLOGY: A Century of Progress and Achievement, Brussels 1995
ESTRO (European Society for Therapeutic Radiology and Oncology) s.
137, obr. 37, cena 910,- BEF
Elegantní svazek je věnován mimořádnému výročí, centenariu objevu X paprsků. Příspěvky připravilo 6 autorů, renomovaných západoevropských odborníků z významných radioterapeutických center. Jsou rozděleny do čtyř okruhů: radiofyziky, radiologie, klinické radioterapie a popisu vývoje techniky. Jednotlivé části jsou vypracovány velmi podrobně, opírají se o početnou literaturu, do které byly zahrnuty i práce, které vznikly v prvních letech po objevu X záření. Text je doprovázen bohatým výběrem dobových fotografií, které zobrazují jednoduché přístroje, kterých se používalo, a prostory, tristně skromné, v kterých bylo nutno pracovat. S nimi kontrastuje několik pohledů na současná moderní pracoviště. Reprodukován je také první list rukopisu slavné práce W. C. Róntgena z 28. 12. 1895, snímek ruky, který demonstroval na schůzi Společnosti lékařů a fyziků ve Wurzburgu a zmenšené faksimile tezí Mme Curie, v kterých slavná žena obhajovala doktorát fyzikálních věd v Paříži v r. 1903. - Kapitola věnovaná radiační fyzice podává historický přehled radioterapeutických aplikací, jejich vývoj v průběhu let, ukazuje vliv fyziků na jejich formování a současné zdůrazňuje jejich angažovanost v dozimetrii a ochraně před zářením. - Kapitola pojednávající o radiobiologii vyzdvihuje některé důležité prvky, které přišly k vývoji radioterapie, jako např.: reprodukční kapacita buněk, frakcionace při ozařování, efektivita ozařování, radiosenzitivita, význam nízkých dávek, odpověď normálních tkání a nádorů na radiaci, kombinace radioterapie s chemoterapií a chirurgií. Je nepopiratelné, že výzkumy v radiobiologii mají praktický důsledek v zlepšování všech typů radioterapie. - 3. kapitola podrobně popisuje předchůdce Röntgena ve fyzice, vlastní historický objev X záření, experimenty H. Becquerela, obětavou práci M. a P. Curieových a první pokusy o léčbu se stručným hodnocením současnosti. - 4. kapitola se týká techniky a vybavení, právě ta přináší zajímavé historické obrazy a fotografie a poté ukázky současných vrcholů techniky, užívané v radioterapii. Zmiňuje se také o radiodiagnostice, s kterou radioterapie úzce spolupracuje a využívá společné počítačové systémy, uplatňující se především u výpočetní tomografie k přípravě ozařovacích plánů. Závěrem jsou vyjmenovány pro úplnost také způsoby využití záření v nemedicínské oblasti, v četných odvětvích průmyslu (metalurgie, letecký a strojírenský průmysl, atomové elektrárny, rakety), v radiosterilizaci potravin a v některých speciálních případech (vyšetřování obsahu zásilek, uměleckých děl, především obrazů, historických předmětů aj). - Dílo, věnované centenariu objevu Röntgenových paprsků je přehlednou prací historickou, která však vystihuje rovněž současnost a odhaduje vývoj v budoucnu. Je kvalitně vypraveným příspěvkem, který důstojně oslavuje významné jubileum.