recenze: Angiogenesis in Health and Disease Basic Mechanisms and Clinical Applications

Klin Onkol 2000; 13(3): 87.

RUBANYI G. M. (Ed.)

Marcel Dekker, Inc., New York Basel2000

552 str., 103 obr., 33 tab., ISBN 0-8247-8102-3, cena 195,-USD

Cílem editora bylo uspořádání monografie shrnující poznatky z posledních let, které objasňují buněčné a molekulární mechanizmy vaskulogeneze a angiogeneze.

Úvodních 5 částí této obsažné knihy je věnováno kapitolám pojednávajícím o tématice bazálního výzkumu, následné 4 části pojednávají o nových terapeutických strategiích a klinických aplikacích. Učebnice tak poskytuje zevrubný rozbor těchto problematik: cévy a jejich vývoj, růstové faktory ovlivňující tvorbu cév a jejich receptory, geny řídící angiogenezu, modulátory angiogenezy, modelování angiogenezy in vivo a in vitro, inhibice angiogenezy v experimetálních modelech, klinické aplikace antiangiogenní terapie u karcinom6, angiogeneze a její ovlivnění při zánětech, hojení ran a revmatoidní artritidě, podpora angiogeneze v ischemizované tkáni. Autory 33 jednotlivých kapitol rozdělených do uvedených celků je 80 špičkových odborníků z USA a Evropy zabývajících se výzkumem uvedených problematik, a proto jimi sepsaný text není pouze širokým souhrnem poznatků, ale přináší i nejnovější informace o současných objevech (regulace angiogenezy angiopoetiny a TIE-receptory, angiogenní geny 6-4, EOO-l, ARNT proteiny, analýza významu vaskulárního endoteliálního růstového faktoru atd.) V textu jsou popsány také nové postupy potenciálně použitelné v klinické praxi, například genová terapie.

Příkladem zajímavé onkologické problematiky je terapie thalidomidem u nádorových onemocnění. Vzhledem k jeho antiangiogennímu efektu zjišťovanému při preklinických studiích na rohovkových modelech byly zahájeny klinické zkoušky tohoto preparátu u řady malignit. Jde především o Kaposiho sarkom, glioblastom, karcinom prsu, karcinom prostaty a nejnověji i o nmohočetný myelom. Na základě studií lze předpokládat, že aktivita thalidomidu je zprostředkována regulací integrinových podjednotek buněčných povrchů a tedy že jeho antiangiogenní účinek je spojen s ovlivněním exprese vaskulárního integrinu nebo s antagonistickým efektem na této úrovni.

Opačným směrem je zaměřen výzkum usilující o podporu neovaskularizace v ischemické tkáni růstovými faktory (FGF, VEGF). Jsou popsány tři možné postupy aplikace těchto látek do cílové oblasti: přímá injekce, inkorporace růstových faktoru do alginátových zrn implantovaných do ischemické tkáně a intraarteriální aplikace s použitím proteinových nebo genových vektorů.

Celkově je nutno ocenit kromě již výše uvedené aktuálnosti textu i přehlednou strukturu, s jakou byla upořádána celá kniha i její jednotlivé kapitoly. Na potřebných místech ilustrují text grafy, obrazy a fotografie. Unikátní je rejstřík citované literatury obsahující přes 3000 položek. Kniha je určena nejen výzkumníkům zabývajícím se pouze obecnou problematikou vaskulogeneze a angiogeneze, ale i odbomík6m řešícím praktické klinické aplikace na poli onkologie, revmatologie, hematologie, kardiologie, biochemie, farmakologie a dalších oborů. Naznačuje totiž cesty, ( jak lze tlumit angiogenezu v tumorech, v chronických zánětech typu revmatoidní artritidy a psoriázy, v oční sítnici při diabetické retinopathii a nebo naopak podporovat novotvorbu cév v ischemické tkáni. , Adresa nakladatelství: Marcel Dekker AG, Hufgasse 4, Postfach 812, 11 CH-400l Basel, Switzerland. P. K., V. H.
Hufgasse 4, Postfach 812, 11 CH-400l Basel, Switzerland.

P. K., V. H.