recenze: Malignant Liver Tumors, Current and Emerging Therapies

Klin Onkol 2000; 13(3): 87.

CLAVIEN P. A. (Ed.)

Blackwell Science, Malden 1999

363 str., 139 obr., 95 tab., ISBN 0-632-04406-3, cena 112,- GBP.

Editor, který je profesorem hepatobiliární chirurgie a transplantace jater na Duke University v Durhamu, předkládá monografii pojednávající o maligních nádorech jater a jejich léčbě. K spoluúčasti na knize přizval dalších 48 přispěvovatel6 ze sedmi zemí, převážně z USA.

Kniha je rozdělena do pěti částí s 31 kapitolami. První série kapitol pokrývá patologii s podrobnějším zaměřením na hepatocelulární karcinom, hepatoblastom, cholangiokarcinom, karcinom žlučníku a metastázy, hlavně kolorektálního karcinomu. Dále je rozebrána epidemiologie a přirozený vývoj jaterních malignit. Dosti podrobně je pojednáno o jedno- tlivých diagnostických možnostech, UZ, CT v ruzných modifikacích a MRI včetně paramagnetických látek, jsou zmíněny i invazívní přístupy. V další části je podán přehled terapeutických postupů, systémová a selektivní chemoterapie, radioterapie, embolizace a chemoembolizace hepatické tepny. Dále jsou analyzovány postupy u resekcí hepatických tumoru spojené s adjuvantní a neadjuvatní léčbou, opakované resekce pro recidivu a ablační techniky (kryoablace, termická ablace radiovými vlnami, mikrovlnami,laserem), které vedou k nekróze nádorového ložiska a jeho blízkého okolí. Je popsána technika podání etanolu a dále transplantace jater, její indikace a přehled možných komplikací. Čtvrtá část se zabývá experimentálními pracemi, které se týkají genové terapie, imunoterapie a antineovaskulární léčby. Humorální a buněčné strategie se budou zřejmě dále rozvíjet a přecházet z experi- mentální fáze do praxe. Do této skupiny spadají i studované přípravky indukující apoptózu v nádorových buňkách potlačující tumor a jeho progresi. Pátá část obsahuje několik speciálních temat, jež se zabývají maligními nádory jater u cirhotik6, neuroendokrinními nádory a jejich jaterními metastázami, některými vzácnými nádory, malignitami u starších pacientů, nádory jater dětí a anesteziologickými otázkami při chirurgických výkonech na játrech.

Kniha demonstruje, že jen málo oblastí medicíny je doprovázeno tolika kontroverzními názory jako ošetřování maligních nádorů jater. Současná dostupnost různých metod diagnostiky a léčby primárních a sekundárních nádorů jater a vzrůstající zájem o různé biologické a imunologické manipulace s maligními buňkami vzbuzují naději na vyléčení dříve letálního onemocnění nebo alespoň na prodloužení života o dobré kvalitě. Adekvátní přístup k terapii předpokládá součinnost multidisciplinárního týmu, v němž je zastoupen onkolog, hepatolog, hepatální chirurg, radioterapeut a intervenční radiolog. Kniha poskytuje jasný a kritický přístup k zavedeným léčebným metodám a možnostem využití nových cest.

Detailní text s četnými tabulkami a zajímavými příklady ze zobrazovacích metod zaujme všechny pracovníky, kteří jsou angažování v ošetřování pacientů s tímto onemocněním od studentů lékařství až ke specialistům různých oborů. Řada kapitol přináší přehled o technikách, jež se propracovávají a představují výhledové nadějné metody blízké budoucnosti.

Adresa nakladatelství:

Blackwell Science Ltd, Medical

Marketing Department,