recenze: Bladder Cancer - Biology, Diagnosis, and Management

Klin Onkol 2000; 13(5): 171.

Bladder Cancer - Biology, Diagnosis, and Management

Syrigos, K. N., Skinner, D. G. (Eds.); Oxford University Press, Oxford 1999; 469 str., 60 obr. (7 barev.), 55 tab., ISBN 0-19-263038-5, cena 129,50 USD

Kniha, jež vznikla za spolupráce 51 odborníků z evropských zemí a USA, sestává z 25 kapitol s touto tematikou: chirurgická anatomie močového měchýře, epidemiologie nádorů močového měchýře,
screening, zvířecí modely pro studium těchto nádorů, patologie nádorů, uroteliální nádory, biologie nádorů, úloha adhezních molekul v biologii nádorů, klinický projev, prognostické faktory při léčbě nádorů, stážování, léčba povrchových nádorů, chirurgická léčba invazívních nádorů, úloha radioterapie, integrace cytotoxické chemoterapie při léčbě invazívních nádorů, intravezikální chemoterapie, imunoterapie, nové léčebné postupy, genová terapie, lokálně indukovaná hypertermie, náhrady močového měchýře a močových cest, paliativní terapie, úloha ošetřovatelek při léčbě nádorů močového měchýře. Autory těchto pojednání jsou zkušení odborníci, kteří sami významně přispěli k pokroku v této oblasti.
Jelikož v krátké recenzi nelze posoudit celý obsah knihy, všimneme si blíže jen dvou náhodně vybraných kapitol, což může poskytnout představu o jiných částech textu. Pojednání o epidemiologii nádorů
močového měchýře je členěno do následujících podkapitol: úvod, deskriptivní faktory, profesionální rizikové faktory, kouření, potravové faktory, léky, urologické klinické stavy, biologické markery expozice, biologické markery genetické náchylnosti aj.
Rakovina močového měchýře představuje ve Velké Británii 7,9 % všech nových případů rakoviny, v USA je to 6,3 %. S eliminací některých látek vyvolávajících vznik nádorů močového měchýře a zavedením nových chemikálií poklesl výskyt tohoto onemocnění u pracovníků v kožedělných a gumárenských provozech, ale narostl u tavičů hliníku a řidičů nákladních vozů. Kouření cigaret je příčinou 50 % nádorů močového měchýře u mužů a 20 - 30 % u žen. Kapitola o imunoterapii nádorů močového měchýře sestává z těchto podkapitol: úvod, indikace pro intravezikální terapii, imunoterapie vakcínou BCG, nádorové biomarkery v intravezikální léčbě, použití BCG u karcinomů in situ a při dalších indikacích, toxicita BCG, alternativní postupy imunoterapie. BCG je nejúčinější intravezikální látkou pro léčbu a profylaxi povrchových nádorů a nádorů in situ s průměrnou kompletní odezvou 72%; její účinnost může být dále zvýšena vysokými dávkami vitamínů A, B6, C a E. Slibné výsledky přináší léčba interferonem-alfa, ale zatím jen v rámci experimentálních studií. Citované literatury není přemíra, za každou
kapitolou je to jen několik desítek položek.
Jak uvádějí autoři v předmluvě, podnětem k napsání této knihy byla skutečnost, že zájemci o tematiku karcinomu močového měchýře jsou odkázáni na jednotlivé sekce v onkologických, urologických a chirurgických monografiích. Předložené dílo představuje komplexní aktuální přehled s důrazem na interdisciplinární a praktický přístup k tomuto onemocnění. Jsou zachycena i taková temata, jež jsou
v literatuře poněkud podceňována, např. screening karcinomu močového měchýře, umělé náhrady tohoto orgánu a úloha ošetřovatelského personálu. Jelikož jsou v literatuře rozporné názory na úlohu chirurgie, radioterapie, adjuvantní a neoadjuvantní chemoterapie, je snahou autorů některé tyto rozpory blíže objasnit.
Kniha je určena především klinikům, pozornost je však věnována i výsledkům základního výzkumu, které mají ulehčit analýzu klinických problémů. Je škoda, že tato velmi přínosná kniha se jako dílo napsané mnoha autory nevyhnula určitým formálním nedostatkům, jež mají na svědomí hlavně editoři. V řadě kapitol jsou podobné úvody, text poněkud trpí překrýváním, není příliš vhodné pořadí kapitol (např. pojednání o náhradách močového měchýře mělo být zařazeno za kapitolou o chirurgické léčbě), na některých místech nejsou od sebe důsledně odlišovány názvy podkapitol a odstavců různou velikostí písma aj. Adresa nakladatelství: Oxford University Press, Great Clarendon Street, Oxford 0X2 6DP, UK.