recenze: Colorectal Cancer

Klin Onkol 2001; 14(2): 50.

COLORECTAL CANCER C.S. McArdle, D. J. Kerr, P. Boyle (Eds.)
Isis Medical Media Ltd., Oxford 2000 220 str., 56 obr., 51 tab., ISBN 1 899066 72 1, cena 59,95 GBP

Monografie s mezinárodní autorskou účastí zpracovává problematiku kolorektálního karcinomu ve 12 kapitolách. Úvodní pojednání hodnotí celosvětovou incidenci– kolorektální ca se stal třetím nejčastějším maligním onemocněním. Vysoký výskyt je zaznamenáván v ekonomicky rozvinutých zemích (USA, Kanada a také ČR), naopak je nejnižší v rozvojových zemích (Indie, Alžírsko). Jsou formulovány léčebné a preventivní postupy, jež by měly redukovat jednak počty nemocných, jednak zajistit jejich včasnou a správnou léčbu. V druhé kapitole o zobrazování a stagingu se konstatuje, že nejužívanějším vyšetřením je CT zaměřené na primární nádor, na uzliny a na metastázy v játrech. Ve třetí kapitole vyhrazené patologii kolorektálního ca a premaligních lézí jsou podrobně popsány polypózní syndromy. Kolorektální karcinom je považován za genetickou poruchu; vysoké riziko je zvláště u syndromů s adenomy (4. kap.). V páté kapitole je pojednáno o screeningu (digitální vyšetření rekta, testy na okultní krvácení, sigmoideoskopie, irigoskopie a kolonoskopie), jehož cílem je snížit morbiditu i mortalitu časnější detekcí karcinomu nebo rizikových prekancerózních lézí. Výsledky screeningu jsou velmi povzbudivé. Chemoprevence kolorektálního karcinomu je tematem 6. kapitoly. V 7. kap. o chirurgii kolorektálního karcinomu se diskutují všeobecné principy i specifické postupy, stručně je zmíněna i paliativní chirurgie. Poukázáno je i na možnosti stentování endoprotézou u stenozujících procesů. 8. kap. je zaměřena na kolorektální karcinom, který se rozptýlil do jater. Zhodnocení parenchymu jater s posouzením případných metastáz je vyhrazeno zobrazovacím metodám; svým specifickým způsobem jsou využívány UZ, CT i MRI. Z biochemických testů se nejvíce používá CEA. Dále jsou formulovány zásady terapie (resekce jater do počtu tří metastáz, dostatečný lem neporušeného parenchymu okolo metastázy, ztráta tkáně nepřesahující 25 %, žádné extrahepatické postižení). Je popsána adjuvantní léčba – kryoterapie, podání etanolu, regionální chemoterapie a embolizace). Celou šíři terapeutických zásahů může nabídnout jen specializované centrum. Kolorektálnímu karcinomu, který přichází do nemocnice jako akutní stav, je věnována 9. kapitola. Akutní stav představuje obstrukce střeva, perforace nebo krvácení. Nepříznivě se uplatňuje komorbidita s patologickými stavy srdce, plic nebo CNS. Radiační léčba se uplatňuje hlavně u ca rekta. Kombinace s chemoterapií se využívá hlavně naopak u colon. Předposlední kapitola se zaobírá systémovou chemoterapií (hlavním preparátem jsou sloučeniny fluorouracilu). Poslední kapitola se vrací znovu k obstruktivním formám ca. Výtečná monografie vybavená barevnými snímky a ilustracemi (formát 276 x 189 mm) analyzuje problematiku kolorektálního karcinomu ze všech úhlů. Přináší aktuální informace, které využijí onkologové, gastroenterologové, chirurgové a radiologové. Knihu distribuje Plymbridge Distributors Limited, Estover Road, Plymouth PK6 7PY, UK. V. R., V. H.