recenze: Late Effects of Childhood Cancer

Klin Onkol 2004; 17(5): 161.

LATE EFFECTS OF CHILDHOOD CANCER
WALLACE H.; GREEN D. (EDS.); LONDON, ARNOLD 2004; 416 s.; 75 obr.; 46 tab.; cena 110,GBP, ISBN 0-340-80803-9
Tato kniha o pozdních účincích zhoubných nádorů v dětském věku sestává ze 14 sekcí s následující tematikou: neurologické důsledky a postižení smyslových orgánů, sekundární nádory jako důsledek léčby primární rakoviny, kardiovaskulární komplikace, respirační komplikace, urologické komplikace, GIT komplikace, účinky na endokrinní orgány a plodnost, muskuloskeletální komplikace, transplantace kostní dřeně, kožní komplikace, kvalitaživota, zdravý způsobživota a strategie prevence, strategie pro dlouhodobé sledování v UK a USA. Autoři jsou z univerzit v Edinburgu a New Yorku a spolupracovali s dalšími 52 odborníky převážně ze zmíněných zemí. Léčba zhoubných nádorů u dětí v posledních 40 letech je stále úspěšnější a zvyšuje se počet dlouhodobě přežívajících jedinců; v rozvinutých zemích připadá na tisíc mladých lidí jeden člověk, kterého postihl zhoubný nádor v dětském věku. U některých léčebných postupů, jež hlavní měrou přispěly k přežití, se ukázalo, že mají vážné důsledky pro pacienta v pozdějším životě; mnoho jedinců je postiženo fyzickými, mentálními a psychologickými vadami projevujícími se v menší či větší míře. Autoři shrnuli podrobně v jednom svazku všechny aspekty dlouhodobých účinků léčby zhoubných nádorů v dětském věku. Jak je patrné ve shora uvedeném přehledu kapitol, kniha je strukturována spíše podle orgánových a tkáň ových komplikací než podle původního místa malignity.
Podrobnější skladbu knihy lze přiblížit na příkladu sekce pojednávající o pozdních účincích na endokrinní orgány a plodnost. Tato sekce sestává z následujících kapitol: růst a neuroendokrinní následky, poruchy osy hypothalamus, hypofýza a štítná žláza, funkce vaječníků a dělohy a reproduktivní potenciál, funkce varlat, gravidita. Ke každé kapitole – a tak je tomu v celé knize – jsou připojeny „key points“ vystihující nejdůležitější poznatky a závěry na základě textu kapitoly. Uvedeme překlad tří zajímavých klíčových bodů v závěru kapitoly o graviditě. Zastoupení novorozenců s hmotností menší než 2500 g je u žen, jež prodělaly v dětství radioterapii zahrnující pánev, větší než u jejich sourozenců ženského pohlaví. Není zvýšen výskyt rakoviny u potomků osob, jež prodělaly rakovinu v dětství a jež nemají genetické zatížení jako např. familiální retinoblastom, neurofibromatózu aj. Podobně není u těchto potomků zvýšena frekvence abnormalit chromozómů, jednogenových defektů a kongenitálních malformací. Vedle popsaných klíčových bodů přispívají k přehlednosti čtivého textu obsahy sekcí a kapitol uváděné vždy v úvodu každé kapitoly a dále dobře uspořádané tabulky a grafy (na vložené příloze je deset barevných snímků).
V předmluvě je kniha doporučována především dětským onkologům, kteří potřebují být plně informováni, aby mohli poskytovat rady pacientům a jejich rodičům a dále endokrinologům, onkologům a jiným lékařům, kteří přicházejí do kontaktu s jedinci trpícími pozdními účinky léčby zhoubných nádorů. Knihu distribuuje Bookpoint Limited, 39 Milton Park, Abingdon, Oxon, OX14 4TD, UK. V. H.