recenze: Integrated Cancer Management - Surgery, Medical Oncology, and Radiation Oncology

Klin Onkol 2000; 13(2): 57.

Integrated Cancer Management - Surgery, Medical Oncology, and Radiation Oncology
TOROSIAN, M. H. (ED.); Marcel Dekker, New York - Basel 1999; 654 str., 91 obr., 65 tab., ISBN 0-8247-7195-8, cena 195,- USD
Editor knihy - známý americký odborník v onkologii - sestavil tuto pozoruhodnou knihu za spolupráce 78 odborníků z pracovišť v USA. Ve 24 kapitolách se pojednává o nádorech prsu, jícnu, žaludku, tenkého střeva, apendixu, tlustého střeva, rekta, pankreatu, jater, nadledvin, štítné žlázy a příštítných tělísek, dále o karcinoidech, hodgkinských a nehodgkinských lymfomech, nádorech měkkých tkání, melanomech, nádorech plic, maligních mesoteliomech, nádorech mediastina, naléhavých onkologických případech, imunoterapii, výživě a změně životního stylu jako podpory onkologické péče a v závěru knihy o molekulární biologii solidních nádorů prsu, tlustého střeva a prostaty.
Kapitoly jsou organizovány podle klinické klasifikace opírající se o biologii nádorů, anatomii, patofyziologii a prognostické faktory důležité pro rozhodování o léčbě. Jednotícím rysem textu je autorova snaha o výklad účinné integrace multidisciplinárního ošetřování onkologických nemocných - kolektiv autorů u většiny kapitol sestává ze zkušeného chirurga, onkologa a radioterapeuta. Stručná a jasná pojednání mají shrnující charakter s důrazem na kritické body rozhodování o léčbě. Biologie nádorů je diskutována z hlediska její klinické úlohy při vytváření multidisciplinárního léčebného plánu. Jsou popsány chirurgické zákroky a volba z mnoha alternativ založených na stadiu a biologii nádorů. Je pojednáno o chemoterapii, hormonální terapii a radioterapii spolu s analýzou klinických prognostických faktorů, indikacemi k léčbě, toxicitou a odezvou nádorů. Části kapitol o terapii se zabývají ozařovacími technikami, používanými dávkami, režimy ozařování a morbiditou. Poměrně malou část kapitol zabírají poznámky o klinickém a základním výzkumu. Skladba kapitol není příliš jednotná, v některých chybí pasáže o diagnostice, úvod a souhrn; rovněž dělení na podkapitoly není jednotné. I když literatura uvedená za každou kapitolou je poměrně bohatá, je v textu citována jen ojediněle; autoři kapitol se spíše snaží o formulaci v současné době převládajících názorů na jednotlivé metody léčby a jejich kombinaci v rámci multidisciplinárního přístupu. Rejstřík na konci knihy se zdá být příliš stručný vzhledem k rozsáhlosti problematiky.
Kniha je 20. svazkem v ediční řadě Basic and Clinical Oncology. V této řadě připravuje nakladatelství další knihy o nádorech spojených s AIDS, chronických lymfoidních leukémiích, nádorech u starších lidí aj. Adresa nakladatelství: Marcel Dekker AG, Hutgasse 4, Postfach 812, CH-4001 Basel, Switerland.
V. H.