recenze: Pediatric Hematology / Oncology Secrets

Klin Onkol 2002; 15(6): 218.

PEDIATRIC HEMATOLOGY / ONCOLOGY SECRETS; WEINER, M. A., CAIRO, M. S. (EDS.)
Hanley and Belfus, Inc., Philadelphia 2002; 243 str., 7 obr.,1 tab., cena 44,95 USD, ISBN 1-56053-444-3

Tato kniha, do níž přispělo 20 autorů z renomovaných pracovišť převážně v New Yorku, přibližuje aktuální hematologickou a onkologickou problematiku dětského věku. Publikace patří do série "skrytých medicínských tajemství" vydávané nakladatelstvím pro různé obory, jež jsou postupně "odhalována" formou otázek a odpovědí. Otázky jsou stručně formulovány tak, jak se často vyskytovaly v diskusích u kulatého stolu, v klinické praxi a při ústních zkouškách v rámci postgraduálního vzdělávání. Odpovědi vynikají mimořádnou výstižností a odbornou kvalitou. Četná temata poskytují informace o postavení diagnózy a současně o léčbě analyzované nemoci i o ošetřování nemocných.

Text je rozdělen na dvě části: hematologickou zahrnující 18 kapitol a onkologickou s 27 kapitolami. Dále jsou uvedeny některé nozo1ogické jednotky: diagnostický přístup k anémii v dětství, sickle cell syndromy, thalasemie, Cooleyova anemie, anemie z nedostatku enzymů, sekundární anemie typu sférocytózy, dětské imunologické poruchy, poruchy granulocytů, metabolické odchylky, syndrom selhávající kostní dřeně aj. Onkologická část se soustřeďuje převážně na maligní nádorová onemocnění dětského věku, porovnává společné i rozdílné charakteristiky tumoTŮ od novorozeneckého věku k adolescenci. Lze konstatovat, že díky intenzivní práci a využíváním výsledků studií speciálních center s multidisciplinární účasti se přežívání nemocných postupně zlepšuje. Vysvětluje se stručně genetika zhoubných onemocnění, principy chemoterapie, je uveden seznam nejobvyklejších antikancerogenních léků v pediatrii. Postupně jsou probrány principy pediatrické chirurgické onkologie a některé jednotky jako akutní lymfoblastická leukemie, akutní myeloidní leukémie, myeloproliferativní poruchy, lymfoproliferativní poruchy, histiocytóza, tumory CNS, retinoblastom, tumory jater a ledvin, neuroblastom, rabdomyosarkom, kostní sarkomy, akutní stavy u dětských nádotu, transplantace kostní dřeně, podpůrná a paliativní léčba a psychosociální otázky.

Kniha o relativně malém stránkovém rozsahu přináší dobře zpracovanou aktuální tematiku. Může napomoci ke zlepšení péče o děti postižené hematologickými a nádorovými afekcemi. Představuje výbornou pomůcku pro účastníky postgraduálního studia při přípravě ke zkouškám.

Adresa nakladatelství: Hanley and Belfus, Inc, Medical Publishers, 210 South 13th Street, Philadelphia, PA 19107, USA.
V.R.,V.H.