recenze: Oxford Handbook of Oncology

Klin Onkol 2003; 16(1): 23.

OXFORD HANDBOOK OF ONCOLOGY
Cassidy, J., Bissett, D., Spence, R. A. J. Oxford University Press, Oxford 2002 716 str., 41 obr., 21 tab., ISBN 0-19-263035-0, cena GBP 19,95
Britští autoři za spolupráce dalších 140 přispěvovatelů z 12 zemí, převážně z Velké Británie, sestavili příručku kapesního formátu o onkologické problematice, která má být praktickým průvodcem při stanovení diagnózy, výzkumné práci a ošetřování nemocných s malignitami. Látka je rozdělena do šesti částí s 41 kapitolami a dvěma dodatky. První část se šesti kapitolami představující obecné základy se zabývá multidisciplinárním přístupem k problematice karcinomu, jeho epidemiologií, histologií, patologií, etiologií a stážováním. Druhá část s pěti kapitolami je věnována principům léčby, chirurgické onkologii, základům radiační onkologie, chemoterapii, hormonální léčbě a imunoterapii. Třetí část se čtyřmi kapitolami je vyhrazena principům prevence a péče o nemocné, screeningu, klinickým pokusům, principům paliativní léčby a psychosociálním aspektům karcinomu. Čtvrtá část obsahuje pojednání o jednotlivých specifických typech karcinomu kolorektálním karcinomu, ca horní části GI traktu, endokrinních karcinomech, urogenitálních a gynekologických nádorech, tumorech prsu, hrudníku, CNS, kostí, ca neznámé primární lokalizace, paraneoplastických syndromech a malignitách se vztahem k AIDS. Tematika dalších částí: akutní stavy v onkologii (komprese míchy, suprese kostní dřeně, obstrukce horní duté žíly, zvýšení intrakraniálního tlaku, stridor, akutní ztráta krve, obstrukce a biochemická krize), nové možnosti v onkologii, nové strategie a genová terapie. V dodatku je nomogram pro stanovení povrchu těla na základě tělesné výšky a hmotnosti. Příručka má sloužit jako pohotový rádce a zdroj základních informací, jež mohou být dále rozšiřovány studiem dalších publikací. Údaje jsou zde nahuštěné, vhodně seřazené, přehlednost knihy rovněž podporuje podrobný rejstřík. Pozornost se zaměřuje na diagnostické otázky, léčebnou problematiku a předpokládané výhledy do budoucna, které se týkají multidisciplinárního přínosu oboru. Snadno lze vyhledat tu část knihy, jež klinika aktuálně zajímá. Text je doplněn množstvím tabulek a literaturou doporučenou k podrobnějšímu studiu. Onkologové budou spokojeni smožností nalézt rychle fundovanou informaci u lůžka nemocného. Adresa nakladatelství: Oxford University Press, Great Clarendon Street, Oxford OX2 6DP, UK(http://www.oup.co.uk). V. R., V. H.