recenze: Oncologic Emergencies

Klin Onkol 2003; 16(2): 53.

ONCOLOGIC EMERGENCIES; JOHNSTON, P. G., SPENCE, R. A. J. (Eds.) Oxford University Press, Oxford 2002; 368 str., 94 obr., 93 tab., ISBN 0-19-850867-0, cena GBP 29,15

Autoři této zajímavé knihy, onkologové z Belfastu, sestavili s 31 přispěvovateli tuto aktuální knihu, v níž popisují akutní stavy v onkologii, jejich kliniku, diagnostiku a léčbu. Látku rozčlenili do 16 kapitol podle orgánového postižení.
Kardiovaskulární akutní stavy jsou u karcinomatiků běžné, nejčastěji jde o perikardiální výpotek, dále o kardiomyopatii vedoucí k srdečnímu selhání. Změny se mohou vyskytnout po operaci, po ozařování a nejčastěji po chemoterapii, jež může vyvolat anginózní bolesti, arytmii a náhlou smrt. Radiace může způsobit řadu patologických obrazů, onemocnění perikardu nebo infarkt myokardu. Častým nežádoucím účinkem je tromboembolizace s případným syndromem horní duté žíly. Neurologické komplikace se nacházejí hlavně u dlouhodobě nemocných: známky komprese a rozsev ložisek v mozku, míše, plenách a v periferních nervech. Relativně častá je komprese míchy tumorem, zvýšení nitrolebečního tlaku, krvácení, infarkt mozku a metastázy v CNS. Metastázy v mozku pocházejí nejčastěji z plic, prsu a melanomu, dále se vyskytují u leukémie a lymfomů. Výrazně mohou být porušeny oči a optický nerv. Další kapitolu tvoří metabolické patologické stavy, a to hyperkalcemie, hyponatremie, hypokalémie a hypomagneziémie, do této skupiny se řadí také paraneoplastické syndromy. Akutní respirační stavy u nemocných s malignitami, pneumonie, plicní embolizace, krvácení, jsou časté. Šířeji je diskutována otázka a význam dyspnoe.
Urologické akutní stavy jsou rovněž časté, většinou jde o infekci močového traktu, o obstrukci a retenci moči. Gastrointestinální akutní stavy představují obstipaci, diareu, obstrukci, nauzeu a vomitus. Zvláště cisplatina a karboplatina jsou výrazně emetogenní. Hepatické, biliární a pankreatické akutní stavy tvoří hlavně maligní ikterus nebo ascites, vzácnější komplikace vznikají po transplantaci kostní dřeně jako projevy rejekce. Dosti místa je věnováno portální hypertenzi, varixům jícnu a akutní pankreatitidě. Z akutních komplikací skeletu se uplatňují metastázy a fraktury, probrány jsou hlavně patologické zlomeniny a jejich ošetření. Psychiatrické komplikace jsou odvozeny od základní choroby, k nim přistupují osobní krize, anxiozity a deprese. Autoři rozvíjejí rovněž diskusi o suicidiích. Onkologické komplikace u dětí jsou velmi podobné komplikacím u dospělých pacientů. Akutní stavy mohou vyvolat interkurentní infekce. Z hematologických komplikací je podrobně rozebírána trombocytopenie. Z dermatologických stavů akutního charakteru mají význam hlavně paraneoplastické fenomény. Akutní stavy po ozařování ustoupily do pozadí, radioterapie je přesněji cílená a kombinuje se s chemoterapií. Výčet komplikací je doplněn seznamem preparátů, které jsou zařazeny do léčebného arzenálu ve Velké Británii a USA. Adresa nakladatelství: Oxford University Press, Great Clarendon Street, Oxford 0X2
6DP, United Kingdom. V. R., V. H.