recenze: Oncology for Paliative Medicine

Klin Onkol 2004; 17(5): 166.

ONCOLOGY FOR PALIATIVE MEDICINE, SECOND EDITION
HOSKIN P.; MAKIN V.; OXFORD, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2003; 349 s.; 45 obr.; 38 tab.; cena 29,95 GBP, ISBN 019-262811-9

V této knize o paliativním lékařství má první kapitola název „paliativní onkologie“ s odstavci o výsledcích paliace a vyvíjejícím se vztahu mezi onkologií a paliativní péčí. Následuje dalších pět kapitol o biologii zhoubných nádorů, epidemiologii a klinických trialech, úloze chirurgických a radiologických intervencí při paliaci, základech radioterapie, systémové terapii (chemoterapii, hormonální a biologické terapii). Jedná se o pěkné a stručné přehledy těchto temat s důrazem na základní informace užitečné dále při studiu kapitol o konkrétních nádorech.
Dalších 14 kapitol nese název podle druhu zhoubných nádorů, o nichž pojednávají: nádor plic, prsu, močového měchýře, GI traktu, hlavy a krku, gynekologické nádory, nádory CNS, lymfomy, leukémie a myelomy, nádory kůže, kostí, malignity s neznámým primárním místem původu, nádory spojené s infekcí HIV, metastázy do hrudníku, kostí, jater aj. Tato pojednání mají obdobnou skladbu jako příklad jsou uvedeny odstavce z kapitoly o karcinomu prsu: etiologie, genetická rizika, léčba časného (operabilního) nádoru, principy managementu, prognostické faktory, adjuvantní léčba (chemoterapie, radioterapie), management lokálně pokročilého nádoru, metastázy (místa onemocnění, prognóza, volby terapie, systémová chemoterapie pokročilého stadia).
Poslední tři kapitoly se zabývají bolestí související s nádory, jinými problémy, jež nádory doprovází – selhání ledvin a nadledvinek, hyperkalcemie, paraneoplastické syndromy, otoky končetin a trombózy. Poslední kapitola se zabývá smrtí způsobenou při léčbě rakoviny nebo způsobenou přímo tímto onemocněním.
Text je velmi přehledně uspořádán, je přerušován četnými odstavci odlišenými od ostatního textu odstínem šedi, jež obsahují jednak klíčové jednak praktické body shrnující výklad, dále popisem vybraných klinických případů a přehlednými tabulkami a diagramy zachycujícími postupy léčby. Podle předmluvy má kniha za úkol poskytnout lékařům a středně zdravotnickým pracovníkům zaměřeným na paliativní péči primární znalosti, na jejichž základě provádějí onkologové klinické rozhodování se zvláštním důrazem na paliativní léčbu. Kniha zachycuje pokrok, k němuž došlo v této oblasti lékařství od doby charakterizované v minulosti výrokem „nedá se již více udělat“. Adresa nakladatelství: Oxford University Press, Great Clarendon Street, Oxford OX2 6DP, UK. V. H.