recenze: Early breast cancer - from screening to multidisciplinary management

Klin Onkol 2006; 19(4): 221.

Querci Della Rovere G., Warren, R.: Early breast cancer - from screening to multidisciplinary management. Second edition
London - New York, Taylor and Francis 2006
492 str., 377 obr., 63 tab., cena 195,- GBP, ISBN 1-84184-384- 9

Kniha sestává ze 42 kapitol rozdělených do následujících sekcí: hodnocení rizika a prevence zhoubných nádorů prsu, screening, zobrazování, metody odebírání tkáně pro diagnostiku, multidisciplinární management, informovaný souhlas a soudní spory. Editoři knihy jsou z ústavů v Londýně a Cambridge, na obsahu knihy spolupracovalo 60 odborníků převážně z Velké Británie.
V první sekci jsou kapitoly s tematikou screeningu, mamografie, genetikou a endokrinní prevencí. Roční výskyt rakoviny prsu v Anglii a Walesu je u 40 tisíc žen, při čemž jich 13 tisíc zemře na toto onemocnění. Genetika rakoviny se v posledním desetiletí stala novým oborem, kategorizace žen do skupin s vysokým, středním a průměrným (nízkým) rizikem umožnila genetické testování těch nemocných, u kterých by to mohlo přinést prospěch. Referuje se o čtyřech preventivních trialech s tamoxifenem u zdravých žen se zvýšeným rizikem rakoviny prsu. Dosavadní výsledky ukazují, že v budoucnu bude možná účinná prevence u skupin žen s pokud možno přesně definovaným vysokým rizikem.
Druhá sekce obsahuje kapitoly věnované biologickému základu screeningu, mamografickému screeningu žen ve věku do
50 let, kritickému posouzení screeningu žen nad 50 let, organizaci a zajištění kvality. Tvrdí se, že je neetické provádět screening u žen pod 50 let bez získání v prvním kroku jejich informovaného souhlasu; toto má být podkladem pro diskuze, zda vyšetřovat nebo nikoliv ženy této věkové kategorie. Pokud se týká žen nad 50 let, experti souhlasí, že screening má být prioritou, problémem je však poměr nákladů a efektivity. Poznamenává se, že odhadnuté náklady na screening vztažené na rok zachovaného života jsou dvakrát vyšší ve Španělsku než v Holandsku nebo Velké Británii.
V sekci o zobrazování se diskutuje s názorem některých kliniků, že snímek prsu by měl umožnit klasifikovat ženy podle jejich relativního rizika vývoje zhoubného nádoru, buď s použ itím třídě ní podle vzhledu mamografického snímku nebo jednoduše identifikací přítomnosti dysplazie nebo fibrocystické změny, o níž se často předpokládá, že je konsistentní s hutnou tkání prsu. Dokládá se, že zobrazení prsu nedovoluje v současné praxi žádnou přesnou a konzistentní předpověď rakoviny prsu a nemělo by být uváděno jako omluva zdůvodň ování nadmě rné frekvence kontrol vybraných pacientů. V této sekci jsou též kapitoly o mikrokalcifikacích, ultrazvuku aj., v jedné kapitole je pojednáno o digitální mamografii, MRI, PET aj.
Temata některých zajímavých kapitol z dalších sekcí: aspirační cytologie tenkou jehlou, preoperativní lokalizace nehmatných abnormalit prsu, normální prs a benigní léze, invazivní karcinom prsu, molekulární vyšetřování nemocí prsu, duktální karcinom in situ, chirurgické zásahy, úloha intraoperativní radioterapie v konzervativní léčbě časného stadia rakoviny prsu, systémová adjuvantní terapie aj.
Toto obdivuhodné dílo představuje zevrubný a aktuální popis problematiky umožnující čtenáři porozumět zhoubnému onemocnění prsu z hlediska epidemiologie, genetiky a screeningu, patologie, diagnostiky, léčby a prevence. Text je doprovázen mnoha snímky, z nichž je asi třetina barevných, přehlednými tabulkami odlišenými barevně od textu, závěry a bohatou literaturou za každou kapitolou a podrobným rejstříkem. Informace pro objednání díla lze nalézt na internetové adrese. V. H.