recenze: Management of gastrointestinal cancer

Klin Onkol 1997; 10(1): 26.

MANAGEMENT OF GASTROINTESTINAL CANCER; P. MCCULLOCH, A. KlNGSNORTH; BMJ PUBLISHING GROUP, LONDON 1996; 404 STR., 67 OBR., 102 TAB., ISBN D-7279-1071-X

V této vynikající knize přehledového charakteru, na jejímž vzniku se podílelo 36 odborníků z Velké Británie, Itálie, Holandska a Japonska, jsou popsány diagnostické metody, stážování a léčba nádorů GI traktu včetně kritické analýzy úspěchů i problémů. Text je rozdělen do kapitol s touto tematikou (v závorce jsou uvedena témata podkapitol): epidemiologie, biologie metastáz, biologie karcinogenéze, molekulární biologie, jícen (epidemiologie a chirurgická léčba, chemoterapie, radioterapie, paliativní péče a nové přístupy), žaludek (biologie nádorů a chirurgická léčba, chemoterapie, radioterapie, paliativní léčba a nové přístupy), pankreas (biologie nádorů a chirurgická léčba, chemoterapie, radioterapie, paliativní léčba a nové přístupy ),játra a žlučník (cholangikarcinom proximálního žlučovodu, metastatické nádory jater, hepatocelulární karcinom), endokrinní nádory, střevo a rektum (biologie nádorů a chirurgická léčba, chemoterapie, radioterapie, paliativní léčba a nové přístupy), lymfomy.
Prvá kapitola o epidemiologii je rozdělena na části o nádorech jícnu, žaludku, střeva a rekta, jater, žlučníku a žlučovodů, pankreatu; v každé části se probírají časové trendy v úmrtnosti a etiologie. Ukazuje se, že k poklesu výskytu nádorů GI traktu by mohla vést chemoprevence a screening populace. 2. kapitola se soustřeďuje na úlohu adhesních molekul a proteolytických enzymů v "metastatické kaskádě". Ve 3. kapitole se vysvětlují faktory způsobující neoplastické onemocnění GI traktu nutriční faktory, kouření, alkohol, infekce, zánětlivá onemocnění, lyrnfomy, genetické faktory a dále role činitelů působících v jednotlivých částech GI traktu. Vedle možnosti vyvíjet molekulární genetické testy pro včasnou diagnózu a screening maligních onemocnění, existují v současné době i vyhlídky na identifikaci osob s vysokým rizikem vzniku určitých typů nádorů GI traktu, a to již v době, kdy klinická intervence snad změna životního stylu nebo dokonce genová terapie by mohla nádorovému onemocnění zcela zabránit (4. kap.). V období posledních 30 let bylo dosaženo značného pokroku v léčbě nádorového onemocnění jícnu: diagnóza je v častějších stadiích, komplikace jsou méně běžné, mortalita po chirurgickém zásahu se snížila, lze lépe předpovědět odezvu na chemoterapii; přesto pětileté přežívání na úrovni 5 % je nízké (5. kap.). V šesté kapitole jsou velmi podrobně diskutovány chemoterapeutické režimy při nádorovém onemocnění žaludku včetně chemoterapie prováděné ještě před operací. Některé závěry v sedmé kapitole: nádory pankreatu jsou resekovatelné v méně než 5 % připadů, nádorové markery nevykazují dostatečnou senzítivitu a specificitu v rutinní klinické praxi, negativní radiodiagnosticky řízená nebo operativní biopsie nevyloučí diagnózu nádoru, nejúčinnější látkou pro léčbu nádorů pankreatu je 5-fluorouracil s odezvou 15-20 %, zatím ještě není znám přínos optimálních režimů kombinujících radioterapii externím svazkem, intraoperativní a intersticiální ozáření a chemoterapii. Bližší představu o obsahu knihy lze získat z následujícího výčtu odstavců v první části 10. kapitoly o nádorech tlustého střeva a rekta: epidemiologie, genetické faktory, molekulární faktory, klinický projev a diagnostika, péče o prekancerózní stavy, diagnostika a stážování, chirurgie; odstavce ve druhé části kapitoly: radioterapie, chemoterapie, některé aspekty paliativní péče, budoucí směry léčby. Editoři zvolili velmi zajímavý přístup k tvorbě kapitol integrující chirurgické a onkologické přístupy; k napsání prvé části těchto kapitol vyzvali chirurgy s upozorněním, aby pojednali nejen o operativní léčbě, ale také o epidemiologii, patogenézi, diagnostice a stážování, zatímco onkologové měli za úkol diskutovat nejen adjuvantní a definitivní nechirurgickou léčbu, ale také otázky kvality života a péče o nemocné v terminálním stadiu. Zajímavost knihy zvyšují rovněž příspěvky japonských specialistů, jež jsou známi progresivnějším přístupem při zavádění nových léčebných postupů ve srovnání s britským konzervatismem a skepticismem. Tuto knihu charakterizuje na jedné straně přítomnost kontroverzních přístupů a argumentů pro rozdílné pohledy, na druhé straně pečlivá práce editorů, jež zamezila publikaci zcela rozporných stanovisek a zbytečného překrývání textu. V propagačním materiálu nakladatelství se o knize zcela oprávněně uvádí, že je absolutně zásadní příručkou pro gastroenterology, onkology, chirurgy a další pracovníky angažované v této oblasti po celém světě. Adresa nakladatelství: BMJ Publishing Group, BMA House, Tavistock Square, London WCIH 9JR, UK.
V.H.