recenze: Textbook of medical oncology

Klin Onkol 1997; 10(1): 12.

TEXTBOOK OF MEDICAL ONCOLOGY ; F. CAVALLI, H. H. HANSEN, S. B. KAYE; MARTIN DUNITZ LTD., LONDON 1997; 516 STR., 57 OBR., 102 TAB., ISBN 1-85317-2190-1, CENA 75 GBP
Kniha vznikla za spolupráce 36 odborníků převážně z evropských zemí; první editor je ze Švýcarska, druhý z Dánska a třetí z Velké Británie. Text je členěn do 20 kapitol s touto tematikou: molekulární biologie nádorových onemocnění, základy systémové terapie, klinické trialy, nádory prsu, gynekologické nádory, nádory v oblasti hlavy a krku, primární maligní nádory plic a pleury, nádory gastrointestinálního traktu, nádory genitourinárního traktu, sarkomy, nádory dětského věku, leukemie, lymfomy a myelomy, gliomy a meduloblastomy, maligní melanomy, nádory neznámého původu, základy podpůrné péče, onkologické náhlé příhody, hodnocení kvality života nemocných, paliativní a terminální péče. Dodatek obsahuje na 54 stranách obsáhlý seznam protinádorových látek s uvedeným mechanismem působení, farmakologií, interakcí s jinými látkami, dávkováním a toxicitou.

V prvé kapitole se pojednává o genové regulaci, nejobvyklejších metodách používaných ke studiu struktury genů, úloze onkogenie a antionkogenů při vývoji a supresi nádoru a perspektivách molekulární biologie v diagnostice a léčbě nádorových onemocnění. Ve druhé kapitole jsou stručně popsány základy chemoterpie, endokrinní léčby a immunoterapie. Třetí kapitola obsahuje zajímavou stať o etice klinických trialů. Široké spektrum metodik vyvinutých a aplikovaných při léčbě nádoru prsu je důsledkem multidisciplinárního přístupu nutného pro optimální léčbu (4. kap.). Pátá kapitola je rozdělena na odstavce o epitelových nádorech vaječníků, nádorech vycházejících ze zárodečných buněk, nádorech endometria a děložního hrdla a trofoblastické nemoci. Do šesté kapitoly jsou zařazeny i tumory štítné žlázy, ačkoliv z hlediska biologie a terapie jsou odlišné od malignit v oblasti hlavy a krku. I přes rostoucí znalosti o biologii primárních maligních nádoru plic a pleury a vývoj účinných cytostatik je dlouhodobé přežívání nemocných malé, dokonce v posledních deseti letech téměř stagnovalo (7. kap.). I když nádory GI traktu jsou v Evropě příčinou 25-30% všech úmrtí na rakovinu, byla jim dosud věnována menší pozornost, jelikož se lékaři domnívali, že nechirurgické postupy léčby mají jen omezené použití; účinnější chemoterapie a zejména podstatné pokroky v léčbě kolorektálních nádorů vedly k velkému zájmu o tuto oblast(8. kap.). V případě nádoru prostaty existují kontroverzní názory na oprávněnost a účinnost screeningu, nejvhodnější stážování a optimální léčbu (9. kap.). Vzhledem k řídkému výskytu sarkomů je třeba dávat přednost léčbě nemocných s těmito nádory v ústavech, jež mají zkušenosti s multidisciplinárním přístupem (10. kap.) Výsledkem klinického výzkumu a optimalizace léčby nádoru u dětí je pětileté přežívání v 70% případů v rozsahu od 20% do 95% v závislosti na diagnóze a individuálním rozsahu onemocnění (11. kap.). Standardní chemoterapie umožnila zvýšit nejméně na trojnásobek přežívání nemocných s myelomem ve srovnání s obdobím, kdy se tento způsob léčby ještě nepoužíval (13. kap.). V léčbě nemocných s gliomy a meduloblastomy se usiluje o omezení radioterapie vzhledem k vážnému riziku poškození CNS (14. kap.). V oblastech s vysokým výskytem maligního melanomu se vytvářejí specializované jednotky dovolující integraci vhodné chirurgie, radioterapie a dalších systémových a podpůrných přístupů (15. kap.). Ve třech částech rozsáhlé 17. kapitoly se pojednává o antiemetikách, prevenci a léčbě infekcí a zmírňování bolesti. Poslední kapitola se zaměřuje na historický vývoj paliativní péče, specifické problémy pokročilého nádorového onemocnění, důležitost multidisciplinárního přístupu aj.

V každé kapitole jsou odstavce o epidemiologii, etiologii, biologii a histopatologii nádorů, klinických symptomech, diagnostice a léčbě. Největší pozornost se věnuje chemoterapii - indikacím, režimům léčby, odezvě nádoru aj., chirurgické a radioterapeutické přístupy jsou zmiňovány jen stručně. Citovaná literatura je za každou kapitolou (o aktuálnosti svědčí, že práce z roku 1995 nejsou výjimkou), rejstřík je obsáhlý a pečlivě zpracovaný. Jedná se o vynikající přehled současného stavu problematiky, který informuje odborníky o všech možnostech léčby nádoru. Snad by namísto slova "učebnice" v textu knihy mělo být uvedeno slovo "přehled"; kniha spíše učebnicového charakteru by totiž měla být uspořádána stejnoroději. Adresa nakladatelství: Martin Dunitz Ltd, The Livery House, 7-9 Pratt Street, London Id NWIOAE,UK. V.H.