recenze: Imaging of 80th Tissue Tumors

Klin Onkol 1997; 10(4): 123.

Imaging of 80th Tissue Tumors ; M. J. KRANSDORF, M. D. MURPHEY; W. B. Saunders Company, Philadelphia London 1997 429 STR., 291 OBR., 102 TAB., ISBN0-7216-6069-X, CENA I04BGP V knize je ve 13 kapitolách prezentován systematický přistup k radiologickému hodnocení a diagnostice širokého spektra nádorů měkkých tkání a útvarů podobných nádorům s důrazem na léze s charakteristickým, připadně relativně charakteristickým radiologickým projevem; je věnována pozornost i lézím s nespecifickým projevem.

Krátká první kapitola o původu a klasifikaci nádorů měkkých tkání obsahuje tabulku 15 obvyklých imunohistochemických charakteristik sarkomů; uvádí se, že sarkomy měkkých tkání jsou na rozdíl od benigních lézí měkkých tkání poměrně nečetné představují kolem jednoho procenta všech zhoubných nádorů. Ve druhé kapitole jsou výsledky retrospektivní analýzy 31 047 nádorů měkkých tkání sledovaných autory v letech 1980 až 1989 ve washingtonském Armádním patologickém ústavu,jež jsou shrnuty do rozsáhlých 27 tabulek (uvažují se jen mezenchymální léze, jež mají původ v měkkých tkáních). Všechny nádory a léze podobné nádorům jsou zařazeny do 121 hlavních diagnostických kategorií a dále tříděny podle deseti anatomických lokalit, prevalence, pohlaví, věku a dalších hledisek. Ve třetí kapitole, jež má stejný název jako celá kniha, se nastiňuje algoritmus postupu vyšetřování. Při suspektním útvaru v měkké tkáni se začíná rentgenovým snímkem s následným MR zobrazením; ve srovnání s CT poskytuje MR vyšetření vyšší kontrast při zobrazení měkkých tkání, dovoluje multiplanární akvizici obrazu, nepoužívá se jódových kontrastních látek a ionizujícího záření. Naproti tomu nevýhodou MR je, že tato zobrazovací modalita není schopna spolehlivě odlišit maligní a benigní léze. CT může být užitečná při identifikaci drobné mineralizace měkké tkáně v případech nedostatečného zobrazení na rentgenovém snímku. Ultrazvuk se osvědčuje při hodnocení rekurentního onemocnění nebo pro stanovení vaskularity nádoru.

V dalších kapitolách se probírají lipomatózní nádory (lipomy, heteropické lipomy, infiltrující lipomy, hibernomy aj.), vaskulámí a lymfatické nádory (hemangiomy, angiolipomy, lymfangiomy, angiosarkomy aj.), fibrózní nádory (fibroblastické proliferace, fibrotnatózy a fibrosarkomy), fibrohistiocytické nádory (benigní a maligní fibrózní histiocytomy, xantomy aj.), nádory svalů (leiomyomy, rabdomyomy, leiomyosarkomy, rabdomyosarkomy), neoplasma neurogenního původu (neuromy, schwannomy, neurofibromy, paragangliomy, aj.), benigní proliferativní onemocnění synovia (synoviální chondromatózy, gangliony, cysty aj.), extraskeletální kostní a chrupavkovité nádory (benigní kostní léze, osteosarkomy, chondromy), nádory nejisté histogenéze (benigní a maligní léze), útvary simulující nádory měkkých tkání (záněty, amyloidy, aneuryzmata, hematomy, posttraumatické léze, kožní léze aj.). Vedle diskuse o možnostech zobrazování jednotlivých typů nádorů pomocí nativních snímků, MR a CT, ultrasonografie a scintigrafie (poslední tři zobrazovaci metody jsou v knize zastoupeny poměrně málo), jejich předností a nevýhod, se podávají též obecné informace o nádorech, popisují se klinické obrazy, patologie, léčba a prognóza. Četné doprovodné obrazy z uvedených modalit jsou velmi kvalitně reprodukovány a doprovázeny výstižnými a podrobnými legendami. Citovaná literatura za každou kapitolou je aktuální, nejsou výjimkou položky i r. 1995.

Toto kompendium je pozoruhodné především tím, že se opírá o vlastní klinický materiál a rozsáhlé zkušenosti autorů; je možné pochválit stručný text a zejména stejnorodost výkladu a uspořádání vyplývající z toho, že se jedná o dílo jen dvou odborníků. Rozsáhlé tabulky jsou cennou pomůckou při diferenciální diagnostice nespecifických lézí měkkých tkání a ke spolehlivějšímu stanovení jejich malignity nebo benignity. Kniha by měla být k dispozici hlavně na radiologických a onkologických pracovištích. Distributorem je Harcourt Brace and Company Ltd., Foots Cray High Street, Sidcup, Kent DA14 5HP, UK. V. H.