recenze: Breast Cancer: New Horizons in Research and Treatment

Klin Onkol 2002; 15(1): 27.

BREAST CANCER: NEW HORIZONS IN RESEARCH AND TREATMENT
TOBIAS, J. S., HOUGHTON, J., HENDERSON, I. C. (Eds.)
Arnold, a member of the Hodder Headline Group, London - New York 2001
354 s., 39 obr., 82 tab., ISBN 0-340-74216-X- (hb), cena 85,- GBP

Editoři spolu s dalšími 39 přispěvovateli z devíti zemí předkládají rozsáhlou monografii věnovanou pokroku ve výzkumu a léčbě nádorů prsu. 29 kapitol je rozčleněno do čtyř sekcí. V šesti kapitolách první sekce poskytují autoři na základě přehledů WHO rozbor mortality na ca prsu ve 20 zemích v letech 1950 až 1992. Z tabulek uspořádaných podle věkových skupin 30-49, 50-69 a 70-75 let je zřetelně patrný pokles mortality v řadě zemí Evropy, Severní Ameriky, v Austrálii a na Novém Zélandu. Dále jsou probírány nové přístupy k léčbě. Zdá se, že rozhodující pro průběh a chování individuálního karcinomu prsu je vývoj biologického procesu. Není jasno o tom, jak léčit diseminovaná ložiska buněk, jež určují osud nemocných; příznivě se mohou uplatnit různé působky cytotoxické, antihormonální, antiangiogenetické a snad i virové. Pojednává se o apoptóze, jež má vliv na progresi tumoru, na angiogenézi, je uveden přehled biochemických markerů, jež jsou nacházeny u karcinomu prsu a přehled rozhodujících genů. Výzkum se zaměřuje také na vyhledávání nových prognostických faktorů regulujících počty buněk a dále na angiogenetické faktory, jež budou využívány pro protirakovinnou léčbu. Do monitorování odezvy na terapii lze s výhodou zařadit novější zobrazovací metodu - pozitronovou emisní tomografii (PET). Je probírána otázka, jak působí antiestrogeny a je podán přehled chemoterapeutických působků, jež jsou určeny pro léčbu ca prsu. Druhá sekce se sedmi kapitolami je vyhrazena otázkám časné detekce a prevence; jsou zde významné příspěvky o scree-ningu ca prsu, účinnosti prevence, nákladech a výsledcích pokusů o screening - v osmi významných centrech bylo dosaženo snížení mortality o 17 % až 25 % podle věku. Pouze jeden přípěvek se staví ke screeningu zcela zamítavě s poukazem na to, že zatím lékařská věda nemá dostatečné znalosti o tom, jak redukovat mortalitu na tuto chorobu. Screening, zvláště pak s pozitivním nálezem, má své závažné důsledky v psychologickém stresu pacientek. Jsou uvedeny výsledky tří velkých studií s chemoprevencí tamoxifenem a diskutovány vedlejší účinky. Třetí sekce s osmi kapitolami hodnotí cytotoxickou chemoterapii jako profylaxi, jež má své výhody i nevýhody, je však patrně lepší než časná detekce. Dále je probírána kontroverzní otázka chirurgických výkonů včetně zásahů v axile; v současnosti se provádí méně operací. Aktuální standard zahrnuje chemoendokrinní léčbu, sekvenční polychemoterapii, intenzívní chemoterapii s případnou transplantací kostní dřeně při léčbě metastáz a primárního karcinomu prsu. Čtvrtá sekce má osm kapitol a probírá otázky zlepšení kvality péče o pacientky a variace chirurgických postupů se zdůrazněním vyššího počtu záchovných operací. Dále jsou diskutovány názory na hodnocení kvality života pacientek léčených s ca prsu a otázky této léčby u gravidních žen. Závěrem jsou probírány příklady léčebných algoritmů. Zajímavé a přehledně uspořádané dílo shrnuje současné trendy v prevenci a léčbě ca prsu. Je určeno především onkologům a pracovníkům mamologických center. Adresa nakladatelství: Arnold, A member of the Hodder Headline Group, 338 Euston Road, London NW1 3BH, UK (www.arnoldpublishers.com).