recenze: Controversies in uro-oncology

Klin Onkol 2003; 16(1): 23.

CONTROVERSIES IN URO-ONCOLOGY
Wiegel, T., Heicappell, R., Miller, K., Hinkelsbein (Eds.) S. Karger, Basel – New York 2002 204 str., 32 obr., ISBN 3-8055-7217-4. Cena EUR 133,
Monografie vznikla z přednášek prezentovaných v r. 2000 v univerzitní nemocnici B. Franklina (Freie Universität Berlin) na pátém mezinárodním sympoziu o speciálních aspektech radioterapie. Monografie obsahuje tři skupiny prací věnovaných karcinomu prostaty, močového měchýře a brachyterapii v uro-onkologii. V terapii ca prostaty a močového měchýře bylo dosaženo v posledních letech velkého pokroku. Značně se zlepšily chirurgické techniky a také nové formy radioterapie, chemoterapie a hormonální léčby. Péče o pacienty s urologickým karcinomem se zdokonalila, uplatňuje se výrazně interdisciplinární přístup. Dřívější kontroverze přebírají spíše trend sbližování a shody, určité rozpory však existují v názorech na eskalaci ozařovacích dávek. V části knihy o problematice ca prostaty se pojednává o chirurgické léčbě a formuluje se postulát, že operačně mají být léčeni pacienti s klinickým stadiem T1 – T2. Pooperační kontroly však ukazují, že byli operováni pacienti stadia T3/4 až v 25 % případů, zvláště v SRN. U takto ošetřených nemocných byla zaznamenána recidivující malignita za 3 – 5 let v 15 – 60% případů. Lepší způsoby plánování ozařovací léčby a novější techniky podstatně zlepšují klinické výsledky radioterapie karcinomu prostaty. Léčba je spojena s určitými riziky – radiačním postižením močového měchýře, cystitidou a inkontinencí. Svou roli hraje pátrání po metastaticky změněných uzlinách v oblasti pánve. Lze předpokládat, že v takovém případě jsou vytvořeny i okultní distanční metastázy. Lymfadenektomii je třeba provést otevřenou cestou nebo laparoskopicky před radikální prostatektomií. Podrobně je diskutován význam hormonální léčby u pokročilého ca prostaty. Chemoterapie je důležitou pomůckou, je však vázána na pokročilou chorobu zvláště ve fázi hormonálně refrakterní; cílem je paliativní, nikoliv kurativní účinek. Pojednává se o supresi neoadjuvantního androgenu v kombinaci se zevní radioterapií. V kapitole o rozboru kvality života po radikální prostatektomii se konstatuje, že přes zlepšenou operační techniku dochází u operovaných k inkontinenci a poruše sexuálních funkcí. V části věnované karcinomu močového měchýře jsou shromážděny výsledky radikální cystektomie močového měchýře při různém rozsahu tumoru, dále pak možnosti ozařování, chemoterapie a transuretrální operace zachovávající orgán. Čtvrtá část monografie je vyhrazena diskusi o brachyterapii řízené ultrazvukem, která získává v poslední době na popularitě jako doplňková léčba u pacientů s časným karcinomem. Značně přibývá implantátů, zvláště paladiových. Výhodou je, že lze nemocné ošetřovat ambulantně. Propracovává se také intersticiální hypertermie v kombinaci s radioterapií. Jsou hlášeny velmi dobré výsledky z různých center získané na velkých skupinách pacientů, definitivní závěry zatím nejsou známy. Jedná se o zajímavou publikaci přinášející aktuální poznatky, které budou cenné pro urology a onkology společně pečující o nemocné s maligním postižením prostaty a močového měchýře. Nakladatelství vydává knihu v řadě Frontiers of Radiation Therapy and Oncology. Adresa pro objednání: A. Karger AG, P. O. Box, CH-4009 Basel, Switzerland. V. R., V. H.