recenze: Multiple Myeloma and Related Disorders

Klin Onkol 2005; 18(1): 34.

MULTIPLE MYELOMA AND RELATED DISORDERS; GAHRTON G., DURIE B.G. M., SAMSON D. M.
LONDON, ARNOLD 2004; 466 str., 135 obr., 91 tab., cena 125,GBP. ISBN 0-340-81010-6

V předmluvě k této knize editoři uvádějí, že od r. 1996 bylo publikováno více než 5000 prací zabývajících se jak základním výzkumem mnohočetného myelomu, tak i pokroky v jeho léčbě. Aktuální dílo shrnující všechny dosavadní poznatky bylo napsáno širokým autorským kolektivem 52 odborníků z evropských, amerických a australských pracovišť. Sestává z 29 kapitol seřazených do šesti sekcí (v závorce je uveden zkrácený název některých kapitol): historie a epidemiologie, biologie a patofyziologie (imunitní systém, molekulární biologie a cytogenetika, biologie maligních plasmocytů, patofyziologie onemocnění kostí aj.), klinické charakteristiky, diagnostika a výzkum (hematologická vyšetření, biochemická a imunologická vyšetření, úloha zobrazovacích metod, nové přístupy k diagnostice, diferenciální diagnostika a prognóza), léčba myelomu (principy managementu, chemoterapie, steroidy a interferon, radioterapie, autologní transplantace kmenových buněk, alogenní transplantace, podpůrná léčba, biologické základy léčby, imunoterapeutické přístupy aj.), komplikace (onemocnění kostí, selhání ledvin, neurologické aspekty monoklonální gamapatie, mnohočetný myelom aj.), příbuzné nemoci (monoklonální gamapatie neurčitého významu, AL amyloidóza, Waldenströmova nemoc aj.).
Blíže si všimneme obsahu sekce o léčbě. V první kapitole se probírají cíle léčby, kdy je nutné začít s léčbou, integrovaný plán managementu, kvalita života nemocných, klinické trialy aj. Ve druhé kapitole je podrobná tabulka nejčastěji používaných režimů chemoterapie. Paliativní externí radioterapie s dávkami v rozsahu 20 – 25 Gy způsobuje tlumení bolesti. Pro dlouhodobou léčbu lokalizovaných lézí v kostech a měkkých tkáních se doporučují dávky 40 a 45 Gy. Značný pokrok byl dosažen v transplantaci kmenových buněk; je potvrzeno v několika prospektivních studiích, že vysokodávková radioterapie s autologní transplantací předčí konvenční chemoterapii u pacientů pod 65 let . Transplantace alogenních hematopoetických buněk vyvolává přetrvávající molekulární remisi u 25 % pacientů s mnohočetným myelomem. Podpůrná léčba je podstatnou částí terapeutického managementu pacientů s tímto oemocněním. Pokroky v genetice poskytly pro léčbu látky, jež jsou účinnější a méně toxické než standardní cytotoxické látky.
Četba knihy je velmi usnadněna jejím uspořádáním. Za každou kapitolou je pět až deset „key points“ shrnujících velmi stručně v bodech nejdůležitější závěry z rozsáhlého výkladu. V úvodu každé kapitoly s četnými odstavci je uveden její obsah. Citovaná literatura je velmi bohatá, lze odhadnout, že v celé knize je celkem tři a půl tisíce položek. Zvláštností je označení položek – jsou tím tříděny na originální práce a na přehledné články. U tohoto polyautorského díla editoři záměrně neodstranili určité překrývání kapitol, což umoňuje, aby každá kapitola mohla být studována samostatně. Ke kvalitě díla přispívá výborná grafická úprava a dobře reprodukované snímky (je vložena příloha s 16 barevnými obrazy).
Široký záběr knihy ji předurčuje nejen výzkumným pracovníkům a specialistům v oboru, ale také praktikům a nespecialistům se zájmem o základní aspekty léčby mnohočetného myelomu. Adresa nakladatelství: Arnold, a member of the Hodder Headline Group, 338 Euston Road, London NW1 3BH, UK (http://www.arnoldpublishers.com). V. H.