PROJEKT WWW.ONKOPORTAL.CZ V DATECH

Konference: 2014 XXXVIII. brněnské onkologické dny a XXVIII. konference pro nelékařské zdravotnické pracovníky

Kategorie: Ostatní

Téma: III. Pacientské organizace a spolupráce s veřejností

Číslo abstraktu: 166

Autoři: Z. Soukupová; PharmDr. Hana Šindelářová

Projekt www.onkoportal.cz má za sebou dva roky úspěšného provozu. Soustřeďme se na některá data. Oznámení onkologické diagnózy vede většinu pacientů a jejich rodiny ke zvýšené aktivitě na internetu. Začnou hledat informace o onemocnění samotném, ověřují si lékařské postupy, zajímají se o prognózu a léčbu, klasickou i alternativní. Informace získají zadáním klíčového slova do některého z našich nejpoužívanějších vyhledávačů (Seznam.cz a Google.cz). Většina z nich hledá obecnější výrazy, např. rakovina prsu, prostaty, tlustého střeva, a vyhledávač jim nabídne až statisíce odkazů. Konkrétně při zadání výrazu rakovina prsu zobrazí Seznam.cz 417 220 odkazů, Google.cz 276 tisíc odkazů, rakovina prostaty 275 tisíc, resp. 145 tisíc, rakovina tlustého střeva 312 tisíc, resp. 210 tisíc odkazů. Součástí výběru jsou i reklamní sdělení ve dvou formách – předplacené pozice a reklamní systémy (Sklik a Google AdWords). Přirozené vyhledávání je pak založeno na vyhledávacích algoritmech, které je možné v určité míře ovlivnit nástroji internetového marketingu, jako jsou SEO a linkbuilding. Relevance informace z odborného i uživatelského hlediska či kvalita stránek samotných nemají pro výběr odkazu rozhodující význam. Dále je třeba zmínit výskyt nepravdivých a zavádějících informací, často zneužívajících situaci, nezkušenost a důvěřivost pacientů. Onkoportál je vyhledávač ověřených onkologických informací a služeb pro pacienty, rodinné příslušníky a veřejnost. Jeho provoz je postaven na ručním vyhledávání klíčových slov a odkazů na českém internetu a jejich zhodnocení onkologem příslušné specializace. Počet klíčových slov, synonym a validních odkazů se dynamicky mění. Na jedné straně roste podle toho, jak se Onkoportál rozšiřuje o nová témata (v minulém roce prevence a výživa), na druhé straně odkazy a klíčová slova ubývají při ztrátě své aktuálnosti nebo při zániku zdrojové stránky. V únoru 2014 disponoval www.onkoportal.cz 3 000 klíčovými slovy, 1 400 synonymy ke klíčovým slovům a 3 500 lékaři validovanými odkazy. Nejčastěji vyhledávaným klíčovým slovem se stal v lednu 2014 výraz nádor jater a žlučníku. Denně projekt zaznamenává průměrně 300 návštěv (údaj z ledna 2014), ročně 31 000 návštěv (leden 2013 až prosinec 2013). Onkoportál je dostupný kromě internetových stránek také prostřednictvím aplikace pro chytré telefony a v některých komplexních onkologických a hematologických centrech, kde jsou umístěny ipadové stánky. Tyto stánky najdeme celkem na 16 místech po celé republice (leden 2014). Plán je navýšit do konce roku 2014 počet stánků na 24.

Datum přednesení příspěvku: 24. 4. 2014