Onkologická onemocnění u pacientů v pokročilém věku

Konference: 2010 XVIII. Západočeské pneumoonkologické dny

Kategorie: Zhoubné nádory plic a průdušek

Téma: Sesterská sekce

Číslo abstraktu: 2010_34

Autoři: K. Horová; L. Oppeltová

Co rozumíme pojmem stáří?

  • Etapa života, která není pevně ohraničená
  • Příchod závisí na mnoha faktorech:
  • Genetické předpoklady
  • Zdravotní stav
  • Fyzické a duševní schopnosti
  • Správná x špatná životospráva
  • Pohyb
  • Kouření
  • Nadměrné pití alkoholu

Jaké jsou příznaky stáří?

  • Zpomalení reakcí člověka
  • Zhoršení paměti a soustředění
  • Horší přijímání změn a nových informací
  • Zhoršení pohyblivosti a jemné motoriky
  • Slábnutí zraku i sluchu
  • Změny kůže
  • Vysušení, vrásky
  • Ztráta pružnosti a elasticity
  • Pigmentové skvrny

Onemocnění ve stáří

  • Onkologická onemocnění
  • Karcinomy střev, prsu,plic
  • Ischemické choroby srdce a dolních končetin
  • Aterioskleróza
  • Diabetes mellitus
  • Onemocnění kloubů
  • Chronická obstrukční choroba respirační
  • Srdeční nedostatečnost
  • Nemoci ledvin
  • Stařecká demence
  • Inkontinence moči

Vliv na psychiku

  • Souhrn změn a chorob souvisejících se stářím zatěžuje psychiku člověka a to vyvolá i změny v chování
  • Zvýrazňují se negativní vlastnosti:
  • Nerudnost
  • Nesnášenlivost
  • Popudlivost
  • Podezřívavost
  • Na vytržení ze zajetého způsobu života nemocný reaguje přecitlivěle, plačtivě nebo agresivně
  • Pacient má pocit osamělosti, bezradnosti a nadbytečnosti ve společnosti i v rodině
  • Stává se apatickým, přestává dbát o zevnějšek a tím prohlubuje propast mezi sebou a okolím
  • Důležitým mezníkem pro psychiku může být odchod do důchodu nebo ztráta partnera
  • Bez vnější pomoci se pacient dostává do bludného kruhu
  • Pro zdravotnické zařízení je péče o takového pacienta velmi náročná

Přístup sestry

  • Sestra pečující o takové pacienty by měla být připravena a vyškolena
  • Nejdůležitější vlastnosti:
  • Trpělivost
  • Vstřícnost
  • Tolerance
  • Empatie
  • Starý člověk nepotřebuje přehnaný soucit ani blahosklonnost, která ho může urážet
  • Naopak ocení úctu k jeho věku a zkušenostem
  • Přístupy na našem pracovišti
  • Umožňujeme nemocným, aby při vyšetření i pobytu v denním stacionáři mohli být s někým z rodiny
  • Sestra vychází pro pacienta do čekárny, vlídně ho osloví a osobně odvede do ordinace
  • Pomůže pacientovi s oblečením
  • Podle situace a zdravotního stavu nabídne křeslo nebo lehátko (někteří pacienti chtějí i chodit po ordinaci)

Přístupy na našem pracovišti

  • Pacienta v ordinaci vždy přivítáme. Sledujeme vyšetřování pacienta lékařem a již v průběhu připravujeme žádanky na vyšetření.
  • Čitelně a podrobně vypíšeme detaily!
  • Např. kdy, v kolik hodin se má dostavit k dalšímu vyšetření, protože pacient obvykle nestačí vše zaregistrovat
  • Všechny požadavky na pacienta řadíme chronologicky, tzn. co dřív a co potom
  • Pacienta (a případně i příbuzné) se snažíme psychicky povzbudit
  • Sledujeme bolest a nepříznivé reakce pacienta (úzkost, nechutenství apod.) a snažíme se je řešit
  • Podněcujeme pacienta k vhodným aktivitám (rehabilitace)
  • Zdůrazňujeme pacientům vhodnost soupisu léků, které užívají, event. chtějí předepsat
  • Několikrát zopakujeme všechny informace a zeptáme se na případné dotazy
  • Pacientovi zvýrazníme jedno telefonní číslo, na které se může obrátit v případě nouze
  • Více čísel by ho uvedlo do zmatku
  • Při odchodu pomůžeme s uložením žádanek, pokud je potřeba, vytvoříme soupis vyšetření dle jednotlivých dat, s oblečením
  • Pacient by měl odcházet s pocitem důvěry v nás a s přesvědčením, že mu chceme pomoci
  • Starého člověka nesmíme nechat bez rozloučení a doprovodu
  • Stejně tak je neetické a nevhodné setkání dvou pacientů v ordinaci

Shrnutí

  • Stáří je nevyhnutelný proces, který přináší změny v organismu člověka
  • Souhrn fyziologických změn a onemocnění může mít negativní vliv na psychiku
  • Péče o starého pacienta vyžaduje zvýšené nároky na zdravotnický personál
  • Důležité je navození důvěry, sounáležitosti a lidský přístup

Datum přednesení příspěvku: 12. 11. 2010